دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 99818
تعداد نوشته ها : 11
تعداد نظرات : 7
Rss
طراح قالب
GraphistThem267

 

 http://img.tebyan.net/Big/1390/10/250531052051702372062496920819618569144161.jpg

تهيه شده توسط سيد محمدعلي اردهالي (عضو علمي انجمن متخصصين صنايع غذائي آمريكا)

 

30 برابر شيرين‌تر از شكر"ويژگي ‌شگفت‌انگيز گياه استويا است، اما در عين حال اين گياه تقريبا فاقد كالري است و از اين رو مناسب براي افراد مبتلا به بيماري ديابت و نيز كساني كه شيريني دوست دارند اما اضافه وزن دوست ندارند.

گياه استويا

"استويا" (STEVIA)گياهي بومي در آمريكاي جنوبي است كه براي قرن‌ها توسط ساكنان بومي اين قاره مورد استفاده‌هاي مختلف قرار مي‌گرفته است، از جمله به عنوان دارو. مردم آمريكاي جنوبي اعتقاد دارند كه استويا روي بيماري‌هاي عفوني تأثير مثبتي دارد و فشار خون را كاهش مي‌دهد. اما اين ويژگي‌ها هنوز به طور علمي ثابت نشده‌اند. اين گياه بيشتر در نزديكي مرز كشور پاراگوئه با برزيل كشت مي‌شود.


"استويوزيد"، قند تهيه شده از گياه استويا به طور خالص سيصد برابر شيرين‌تر از قند تهيه شده از چغندر است . اما محصولي كه از گياه استويا در بازار موجود است از طريق حس چشايي انسان سي برابر شيرين‌تر از شكر حس مي‌شود.

گفته مي‌شود كه اين گياه از پوسيدگي دندان‌ها جلوگيري مي‌كند و همينطور مي‌توان از آن به عنوان دارو براي درمان افراد مبتلا به ديابت استفاده كرد، زيرا فاقد خواص شيميايي مضري است كه در ني‌شكر وچغندر وجود دارد. از ديگر كاربردهاي استويا كمك به افرادي است كه در عين حال كه اضافه وزن دارند اما از خوردن شيريني نمي‌توانند صرف‌نظر كنند.


آيا استويا سرطان‌زا است؟

http://img.tebyan.net/Big/1390/10/1021851562036315521173147165273346209218222.jpg


گياه استويا با شيريني موجود در خود مي‌تواند رقيب قدري براي قندهاي مصنوعي مانند "آسپارتام" و "ساخارين" باشد و صنعت شكر را دچار تحول عظيمي كند. اما اتحاديه اروپا استفاده از اين شيريني گياهي را ممنوع كرده است. در اين ميان تنها فرانسه مستثني شده و اجازه دارد در برخي از مواد غذايي از شيريني "استويا" استفاده كند.


تا چندي پيش اين شك وجود داشت كه استويا سرطان‌زا باشد. آزمايش روي حيوانات نشان داده بود كه اين گياه مي‌تواند در بدن غده‌هاي سرطاني ايجاد كند. اما صحت اين آزمايش از سوي بسياري مورد ترديد قرار دارد. " آنه بروك‌هوف" از سازمان تحقيقاتي در رابطه با مواد غذايي آلمان در اين باره مي‌گويد: «ميزان به كار برده شده از ماده "استويوزيد" در جريان اين آزمايش به شدت بالا بوده و گذشته از اين، پژوهش از حمايت مالي شركت‌هايي برخوردار بوده كه استويا را رقيبي خطرناك براي محصولات توليدي خود مي‌بينند.»


در حال حاضر استويا از اتهام به سرطان‌زا بودن تبرئه شده است. "سازمان نظارت بر مواد غذايي اروپا" در جريان آزمايش‌هاي مختلف به اين نتيجه رسيده كه گياه استوا سرطان‌زا نيست و تأثير منفي روي توليد مثل ندارد. به اين ترتيب استويا در آينده‌اي نزديك وارد بازار اروپا خواهد شد.


استويا در قاره آسيا


بر خلاف شك و ترديدي كه در اروپا وجود دارد، استويا در كشورهاي آسيايي به استقبال خوبي رو‌به‌رو بوده و مدتها است كه در اين كشورها به كار گرفته مي‌شود.

به گزارش ايريب، كاشت استويا در ايران نيز پنج سال پيش به طور آزمايشي آغاز شده است. در مجموع در ايران ديد مثبتي نسبت به كاشت استويا وجود دارد. "عليرضا ترنگ"، رئيس پژوهشكده بيوتكنولوژي شمال ايران اعلام كرده كه كشت آزمايشي استويا به هدف توليد منابع شيرين‌كننده‌هاي بيشتر و حل مشكل تك‌محصولي بودن كشاورزي در بسياري از مناطق ايران در استان‌هاي گيلان و اصفهان آغاز شده است.

شركت تي.اي.سي نماينده انحصاري فروش شركت استويا پك در ايران

09122237381

ardehali@ardehali.ir


يکشنبه بیست و هشتم 1 1390 19:10
X